Klassisk barockmusik av t ex Handel, Vivaldi och Bach tycks få hjärnan att arbeta och lagra information på ett mer organiserat sätt. Den klassiska musiken gör att hjärnfrekvensen ändras till ett avkopplat tillstånd som en typ av meditation. Det gör att både den medvetna och den omedvetna hjärnan arbetar tillsammans.

Lozanov gjorde flera tester och ett av många uppmärksammade var att han tog 15 frivilliga personer som skulle lära sig 1000 franska ord på en dag. Under tiden spelade han musiken i bakgrunden och läste upp orden för dem på deras språk och sedan det franska ordet. När de testades efteråt hade de i snitt 98 % rätt. De testades även ett år senare och utan att ha använt språket under tiden och kom då fortfarande ihåg upp till 80 %.

Om jag inte minns fel så krävs det runt 1200-1500 ord för att kunna läsa tidningen och titta på tv och förstå vad folk säger.

Lozanov ska även ha gjort tester med vissa utvalda och fått dem att lära sig upp till 2000 ord på en dag.

Under tidigt 70-tal gjorde Lozanov tester på en skola i Bulgarien där han använde musik, teater och historieberättande som en viktig del av undervisningen. 1978 besökte UNESCO skolan där eleverna klarade av den vanliga skolgången som normalt tog två år, på bara fyra månader. Förstaklassare lärde sig att läsa och skriva efter bara några veckor och tredjeklassare räknade tredjegradsekvationer. Allt detta gjordes i en atmosfär utan stress och där läxor endast delades ut som en belöning.

Det sägs att det som ändras i samhället tar 30 år innan det händer i skolan... Kanske dags att testa detta i svenska skolor? Det har gått mer än 30 år nu...

Läs vidare: 5 bra inlärningstekniker skolan aldrig lärde dig


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
1 kommentarer
2023-05-11 00:23
Ja, det är en fantastisk metod!
Jag har själv gått en kurs i franska med suggestopedimetoden och kände att jag kom loss i språket!
Jag utbildade mig som lärare i metoden och jag har använt den för människor i arbetsträning och då har det varit på svenska och engelska.
Metoden använts inom sfi på olika platser i Sverige.
Resultaten har kanske inte varit så lika fantastiska som det Lozanov åstadkom i Bulgarien men deltagare har släppt loss och vågar tala mer och lär sig ord snabbare än via gloslistor. Detta för att det är en avslappnad inlörningsmiljö.
Sedan 2010 utformar jag läromedel inom SFI och engelska med ett suggestopediskt tänk och sedan några år utbildar jag också blivande suggestopedilörare.
Mitt företag heter Gyllander Education- Den sköna vägen till språket
Se mer...
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.