Kunderna är allt i din verksamhet! Fokus på att hitta nya kunder och få befintliga att köpa igen är egentligen allt behöver för att lyckas som företagare. Det är enkelt, men det är inte samma som att det är lätt.

Tipsen i denna artikel gäller oavsett om du driver en e-butik/onlineförsäljning, en fysisk butik, jobbar som frilansande konsult eller som hantverkare. Du kan ha stor nytta av dem då all försäljning följer samma princip - var genuin och erbjud kundservice utöver det vanliga.

En del av dessa råd ger snabba resultat, andra är mer långsiktiga åtgärder för att skaffa nya kunder.

Långsiktigt tänkande med kunden i fokus, hela tiden, det skapar affärer och ger fler kunder.

4 steg-för-steg-tips hur du bearbetar dina nuvarande kunder

Detta är ett smart sätt att få fler kunder.

Många missar det vilket är synd då det är ett kostnadseffektivt sätt för nykundsbearbetning. Denna del gäller dock bara dig som redan har en eller flera kunder.

1. Börja med att ta reda på allt om dina nuvarande kunder. Utveckla en exakt profil av de som köper; ålder, utbildning, kön, civilstånd, sysselsättning, hobbyer, och de platser de besöker, on-line och off-line. Ju mer du vet desto bättre. Detta kommer du ha nytta av när du skapar din marknadsföring och riktar den för att maximera dina insatser. Mer om hur du skapar din marknadsplan här.

2. Kontakta befintliga kunder och ta reda på deras behov och önskemål. Ta dig tid att besöka eller ringa dem. Ställ relevanta frågor. Lyssna och lär. Vad tycker de om dig och finns det några konkurrenter som de med anser är bra? Dels får du här en fantastisk marknadsundersökning, dels visar du kunden att du verkligen bryr dig.

3. När ni ändå har kontakt, fråga din nuvarande kund om de har vänner eller affärsbekanta som med skulle kunna vara intresserade av din produkt eller tjänst. Nu har du på ett enkelt sätt med hjälp av referensmarknadsföring fått fram varma leads.

Är din kund nöjd med dig så är det normalt inga problem för denne att hjälpa till med detta. Du kan erbjuda en rabatt om de ger leads till dig, men det är inte nödvändigt. Skicka hellre ett par trisslotter, biobiljetter eller något annat som tack för hjälpen.

4. Kontakta dessa leads och säg att du fått deras namn och kontaktuppgifter av deras gemensamma bekant.

Tänk på: Ett telefonsamtal slår nästan alltid ett mejl som första kontakt. Du kan sedan följa upp med mejl och skicka information.

Plan, analys och erbjudande för att hitta nya kunder

1. Gör en analys av din marknad. Vilka är dina kunder? Finns det någon idealkund? Har du redan gjort en undersökning av nuvarande kunder, enligt ovan, har du redan kommit en bra bit på vägen.

2. Gör en marknadsplan. Här har du en lysande guide till en lyckad marknadsplan.

3. Skapa ett bra erbjudande och testa olika vägar. Det är inte alltid den vägen som verkar självklar, som fungerar bäst. När man arbetar med marknadsföring gäller det att vara flexibel.

Tänk på: Lyft fram kundfördelar och inte produktfördelar. Kunden köper inte egenskaper utan lösningar på dennes problem och utmaningar. Kunden köper också dig och ditt företag. Det betyder att om du inger förtroende, att du vill hjälpa kunden och agerar långsiktigt, så kommer du få fler betalande kunder, idag och lång tid framöver. Seriösa företagare och säljare erbjuder ingen produkt eller tjänst om det inte är till fördel för kunden.

Missa inte: 26 tips om hur du skapar oemotståndliga erbjudanden

3 marknadsföringskanaler för att skaffa kunder

Här listar jag några kanaler som är extra intressanta.

I dessa tre kanaler kan du köpa marknadsföring och de anses av många som effektiva då du kan styra kampanjerna mot en nischad målgrupp.

  • Google: Med Adwords betalar du per klick och väljer exakt de sökord eller fraser du vill synas på. Du bör också registrera din företagsprofil här för att synas vid lokala sökningar. Det kostar inget men kan ändå ge bra resultat. Driver du en verksamhet lokalt kan du styra annonserna så de bara syns i din kommun. Sökmarknadsföring är också en bra väg för att hitta fler nya kunder. Låt säga att du säljer konsulttjänster inom redovisning lokalt på din ort. Då kan du skriva inlägg som handlar om detta, t ex på din hemsida eller genom att starta en blogg med hjälp av alla bloggverktyg som. De flesta kostar inget. På så vis kan du hittas på Google när någon söker efter "redovisningsbyrå växjö" eller vad det nu må vara.
  • Facebook: Skapa en sida för företaget eller använd din personliga profil. Sen kan posta inlägg och marknadsföra dessa nischat mot just din målgrupp.
  • LinkedIn: Även här går det att betala för att sprida sitt budskap. Likaså på Twitter och Instagram.

Läs mer här om dessa marknadsföringskanaler och hur du når nya kunder

10 alternativa vägar för att hitta nya kunder

Vi avslutar med några tankar och välbeprövade sätt att marknadsföra ditt företag för att få fler kunder.

Tänk på: Att testa olika vägar är smart, men det betyder inte att du ska byta metod hela tiden. Uthållighet krävs. Många ger upp för snabbt och det finns inga genvägar för att få företaget att växa.

  • Skapa en smart hemsida med fungerande, sökmotoroptimerad teknik. Din hemsida är en av de viktigaste marknadsföringsplatserna för dig, oavsett vilken bransch du verkar inom. Genom smart hemsidedesign, bra innehåll och rätt sökmotoroptimering kan du driva trafik till din hemsida, som sedan kan konverteras till kunder.
  • Starta en egen blogg och skriv om det som du hjälper människor med. Leta upp andra bloggar som skriver om samma saker som du och börja kommentera deras bloggar. Det kan göra att fler får upp ögonen för din blogg. Att ha en blogg kopplad till ens hemsida kan också skapa mer trafik till din hemsida – det är en viktig del i sökmotoroptimering och något du kan göra på egen hand.

Du kan också gästskriva hos andra. Denna sajt, Företagande.se, är i det stora hela uppbyggd av medlemmars engagemang, så välkommen att kontakta oss om du vill skriva om något ämne du brinner för. Läs mer här om vad det innebär att skriva för oss.

  • Affärsmöten och mingel. Det finns en rad frukostmöten och affärsträffar runt om i landet. Besök dessa och börja prata med folk.
  • Mässor/företagsmässor. Besök mässor eller ställ själv ut på lämplig mässa.

Se även: 25 gratis sätt att marknadsföra ditt företag

  • Nätverka online i forum och sociala medier är en annan framgångsstrategi för att få fler kunder. Att använda sig av de sociala mötesplatser som finns på internet till att skapa kontakter och bygga relationer är en fantastisk väg för att nå nya kunder på. Du synliggör din kompetens och kunskap. Gå med i grupper på Facebook och delta i diskussioner där. Det finns oändligt många – sök efter ditt område i sökfunktionen överst på Facebook. Även LinkedIn har en del grupper du kan gå med i.
  • Nätverka off-line. Att använda ditt befintliga nätverk för att hitta kunder är en annan smart lösning. Alla dina kontakter kan leda till fler affärer. Fråga och be om hjälp och berätta för din omgivning att du driver företag. Du kan också använda branschnätverk för att synliggöra vad du gör och vem du är. Många använder också nätverk som t ex Lions, Rotary, Druiderna, Round Table.
  • Bli en föreläsare. Att föreläsa och prata om det du gör kan leda till bra exponering. Leta upp föreningar, organisationer eller nätverk där du kan hålla en kort föreläsning eller anmäl dig till ett talarforum om du känner att du har ett bra koncept att presentera. Att börja föreläsa lokalt är en bra början. När du sen fått erfarenhet så kan du erbjuda dina föreläsningar till större företag och organisationer.
  • Se till att kunderna upplever glädje och förtroende vid köp och kontakt med dig. De ska känna en bra besöks/användarupplevelse. Hur löser du det?
  • Erbjud ett speciellt introduktionserbjudande för att få nya kunder att nappa. Hur kan ett sådant erbjudande se ut?
  • Erbjud en belöning till dina nuvarande kunder som hjälper dig att få in fler kunder. Vad skulle motivera dem att aktivt hjälpa dig skaffa kunder åt dig?

Lycka till med marknadsföringen och att skaffa kunder till ditt företag!

Relaterad läsning: 5 frågor som löser alla dina marknadsföringsproblem


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
2 kommentarer
2017-05-04 08:53
Bra artikel.
Se svar (1)
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.