Så, att använda sig av den starkaste och mest direkta kanalen som leder till vad vår hjärna uppfattar och vilka känslor vi får av en plats, produkt, vara eller tjänst är en unik möjlighet om man väljer att jobba med doftmarknadsföring.
Butiker, Hotell, restauranger, kasinon och många andra aktörer i hårdkonkurrerade branscher runt om i världen har redan börjat använda sig av doftmarknadsföring för att fortsätta kampen om nöjdare kunder som ska välja just dem.
Generellt så pratar man om att lyfta den allmänna trivselkänslan hos en besökare eller kund. Men vi bryter ner känslan i 3 steg så ser vi:
Trivs man på en plats – betyder det att man kommer komma ihåg platsen längre. I sin tur bildas det en upplevelse och ett gott minne uppstår. Man kommer kunna rekommendera platsen till andra.
Trivs man på en plats – betyder det att man kommer stanna längre på platsen. Stannar en kund längre på en plats ökar chanserna till att kunden kommer handla mer.
Trivs man på en plats – betyder det att man kommer vilja komma tillbaka. I sin tur betyder det att man kommer få en återkommande kund som försvarar och talar gott om platsen och varumärket.
Vad säger studierna?
När det gäller studier så finns det både inhemska studier från Sverige samt från övriga delar av världen. Man har enligt många olika undersökningar, både under kortare och längre perioder, doftsatt lokaler för att få siffror på vad doftmarknadsföring gör i praktiken och hur lönsamt är det att använda sig av denna kanal.
Så här säger Dr Anja Stöhr vid University of Paderborn:
”Systematisk doftmarknadsföring har en positiv effekt på varje psykografisk nivå och är ett lämpligt sätt att nå en omsättningsökning under längre perspektiv.”
- 47 % av kunder upplevde att sortimentet och butiken i sig blivit mer intressant.
- Personalen visade sig vara 39-59% mer kompetenta och vänliga.
- 27 % upplevde butiken mer ren och fräsch.
- Koncentration hos kunderna ökade med 18 %
- Vistelsetiden i lokalerna ökade med 14 %
Och nedan ser vi faktiska siffror från 2 studier som är från Europa respektive USA.
”En sportbutikskedja ökade sin omsättning med 6% genom användning av dofter. Tiden som kunderna spenderade i butiken kunde ökades med hela 18%.”
I två identiska försäljningsrum såldes samma Nike sportsko. Ett av försäljningsrummen var doftsatt (med en vanlig parfymdoft). 35 testpersoner valdes ut och de tvingades se produkten i 30 sekunder i varje rum utan information om testet. Det ena rummet var doftsatt det andra inte.
I intervjun som följde svarade 84% av testpersonerna att de hellre skulle köpa skon från doftande rummet. 16% svarade att de skulle köpa skon från oparfymerade rummet. Skorna i doftande rummet var även uppskattade till ett 10% högre pris av de människor som frågades.
Resultat från ett fältundersökning av Dr AR Hirsch, lukt och smak behandling Research Foundation, Chicago 1990.
Vart börjar man?
Så, nu vet du vad doftmarknadsföring är och vad man bör tänka på innan man skaffar det. Men även vad dofter kan resultera i när det kommer till faktiska siffror. Ta hjälp av vår tidigare artikel där vi har berättat våra bästa tips och vad du bör tänka på när det gäller doftmarknadsföring.
Möjligheterna är stora – oavsett vilken bransch du är i.
Klassiska exempel från en lyckad användning av doftdesign:
Café - locka dina besökare med en söt doft av nybryggt kaffe eller bakverk.
Bilfirma – Lyft fram de dyrare bilarna med en lyxig doft av läder. Eller erbjud kunden slutresultatet av köpet, sprid doften av sommar vid cabrioletbilarna, eller doften av bränt gummi vid sportbilarna.
Livsmedelsbutik – Lyft upp de varor som inte doftar p.g.a. vakuumförpackningar. Locka besökare med aptitretande dofter av grillat kött eller fräscha frukter.
Hotell – Erbjud dina kunder en känsla av exklusivitet och få de att känna igen varumärket eller få de att slappna av med en trevlig doft som skapar en hemkänsla.
Galleria – Välkomna besökare till en unik miljö. En miljö som påminner om en härlig semester där man glömmer bort sina bekymmer.
När du väl börjar använda dig av dofter är det viktigt att satsa långsiktig. Det finns sällan snabba vägar till förbättrat resultat. Att använda sig av dofter visar positivt resultat på långsiktig nivå, det kan vi se både på studier och även från våra kunder runt om i världen. Besökare och kunder måste bli vana med att det doftar för att intresset för att komma tillbaka skall finnas där. Varför? Tänkt på det mest enkla exemplet när det kommer till att vi längtar efter olika årstider. Det är för att vi är vana att det finns en doft för varje årstid, vi är vana att det finns snö på vintern och värme på sommaren vi kan längta till någonting som vi känner igen, en plats där vi kan känna oss trygga.