– Det är imponerande att se den innovationskraft som finns bland svenska entreprenörer runt om i landet. Vi ser med spänning fram emot att träffa entreprenörerna bakom de 24 finalbolagen på plats under tävlingarna samt höra mer om de innovativa produkter och tjänster som de utvecklat, säger Saeid Esmaeilzadeh, medgrundare av Serendipity-koncernen och juryordförande i The Serendipity Challenge Sweden.
I tävlingen får nya eller redan etablerade entreprenörsledda svenska bolag med en unik idé eller innovation tävla mot varandra och visa upp sig på den nationella arenan. Vinnarna i respektive kategori, startup och tillväxtbolag, får ett tillväxtpaket till ett värde av 150 000 kronor i form av expertisresurser för att utveckla bolaget. Vinnarna får även ett års tillgång till mentorskap och stöd från några av landets mest framstående serieentreprenörer. Samtliga inkommande bidrag har utvärderats av experter och vid bedömningen sattes stort fokus på att affärsidén är skalbar och att det finns väldefinierade tillväxtmöjligheter.
– Det är stor variation bland de tävlande bolagen och i finalen kommer vi bland annat få se företag som utvecklat ny teknik för att producera billigare bränsle, färg som ska ersätta bäst-före datumet på mat, mjukvara för beröringsfri interaktion, ett medicinskt instrument som minskar risken för skador på nyfödda vid förlossningar, miljövänliga kylförpackningar som håller i 24 timmar med flera, säger Omid Ekhlasi, ansvarig för The Serendipity Challenge.
De 24 bidrag som tagit sig vidare till finaldagen kommer att få presentera inför en jury bestående av välrenommerade investerare, entreprenörer och innovationsexperter på plats i Båstad under Entreprenörsveckan. Av dessa 24 bidrag kommer sju gå vidare till den slutgiltiga finalen som äger rum under onsdagen där en vinnare inom respektive kategori kommer att koras. Alla finalbolag kommer dock få möjlighet att erhålla ett ”letter of intent” för samarbete och/eller finansiering med en eller flera investerare och entreprenörer som är med i juryn, så det finns goda möjligheter för finalisterna även om de inte vinner.
Tävlingen arrangeras av Serendipity Innovations tillsammans med Mentor Communications och är öppen för alla svenska entreprenörsledda bolag.
Entreprenörsveckan i Båstad arrangeras i Båstad 22-25 juni.
Finalbolagen: Finalbolagen_The Serendipity_Challenge_2015.pdf
För mer information kontakta:
The Serendipity Challenge
Omid Ekhlasi, Kommunikationschef Serendipity Innovations
omid@sdip.se, 073-5252509
Om Serendipity Challenge Sweden
The Serendipity Challenge Sweden 2015 är en nationell tävling för entreprenörsledda bolag i startup- och tillväxtfas. Tävlingen riktar sig till bolag som bygger på en unik innovation eller affärsidé med potential att kommersialisera produkter eller tjänster på den globala marknaden. Genom deltagande i The Serendipity Challenge får nya eller redan etablerade bolag möjligheten att visa upp sig på den nationella arenan inför investerare, entreprenörer, politiker, företagsledare och innovationsexperter.