Destination Gotlands vd, Marcus Risberg, riktar ett stort tack till medarbetarna för deras intensiva arbete med att utveckla ett konkurrenskraftigt anbud, trots de skattemässiga utmaningarna. ”Vi har en god dialog med de svenska facken och det är en självklarhet för oss att prioritera svenska kollektivavtal ombord på våra fartyg, och vi kommer också att fortsätta trafikera med svensk flagg”, säger Risberg.
För att bemöta de skilda skattemässiga förutsättningarna bygger det vinnande anbudet på svensk flagg och svensk besättning med svenska kollektivavtal, samt ett danskt dotterbolag som ansvarar för ekonomisk och strategisk ledning. Regeringens arbete med att utveckla den svenska tonnageskatten kan innebära jämlika villkor med internationella rederier, vilket Gotlandsbolaget ser positivt på.
”Vi ser fram emot att fortsätta arbeta för och med Trafikverket och gotlänningarna under svensk flagg, men är också ödmjuka inför den uppgift vi har framför oss. Säkerhetsfrågan i Östersjön, men även klimatet, har stor påverkan på vår verksamhet och Gotland och vi tar vårt ansvar på stort allvar”, fortsätter Risberg.
Gotlandsbolaget betonar sin starka lokala förankring på Gotland, trots att anbudet lämnats in av ett danskt dotterbolag. Bolaget har nyligen förvärvat en linje mellan Oslo och Köpenhamn, vilket ytterligare stärker deras position.
”Gotland är den plats vi kallar hemma, så som vi gjort sedan 1865. Gotlandsbolaget startades genom att gotlänningarna gick samman för att säkerställa trafiken mellan Gotland och fastlandet, och likväl som det arvet är vår historia, så är det en del av vår framtid, vilket dagens besked bekräftar”, avslutar Johansson.
Det nya avtalet börjar gälla den 1 februari 2027 och markerar en fortsättning på Gotlandsbolagets långvariga tradition av att säkerställa en pålitlig och hållbar transportlösning mellan Gotland och fastlandet.