Sökordsannonsering med Google AdWords är ett ständigt pågående arbete eftersom systemet är helt och hållet dynamiskt och ditt kvalitetsresultat räknas ut varje gång någon söker på dina sökord. Kvalitetsresultatet påverkar din annonsposition och ditt klickpris och det varierar alltså från visning till visning.

Kvalitetsresultatet beror på en mängd olika faktorer och flera av dessa kan du kontrollera.

Det är framförallt fyra saker du har kontroll över;

  1. Klickbudet (CPC), dvs den maximala summa du är villig att betala per klick
  2. Matchningstypen på dina sökord
  3. Texten i dina annonser
  4. Geografisk inriktning

De flesta lägger allt krut på klickbudet och tror att de får en bättre position ju högre de bjuder. Men det är relevans Google är ute efter och om du inte kan vara tillräckligt relevant i valet av sökord, annonstext och hemsidetext kommer du att få betala mer än nödvändigt för din position. Position 1 är inte heller liktydigt med flest klick.

Här följer 10 tips på hur du kan optimera dina AdWords-kampanjer för bättre kvalitetsresultat:

  1. Gör en kampanj per språk eller geografisk inriktning.
  2. Dela upp sökorden i annonsgrupper där varje grupp innehåller relativt få men liknande sökord.
  3. Använd specifika söktermer, tex ”röda skor” istället för bara ”skor”.
  4. Använd matchningstyper på sökorden samt negativa ord vid bred match.
  5. Använd sökorden i rubriken på annonsen.
  6. Använd sökorden i själva annonstexten.
  7. Använd sökorden i visningsURLen.
  8. Använd sökorden i <title>, <h1> och brödtexten på din hemsida/landningssida.
  9. Ange ett CPC-bud som placerar dig mellan position 3-5.
  10. Ha tålamod. Ju äldre ditt konto är desto mer QS-juju får det. 

Geografisk inriktning
Tänk ett språk = en kampanj. Om du tex ska sälja i Sverige, Norge och Finland bör du göra en kampanj för respektive land eftersom det är tre olika språk. Visar du en finsk annons för en svensk användare lär du inte få några klick. Du kan även göra olika kampanjer på regional nivå, tex en för Skåne och en för Stockholm. Det ger mer klick om ditt erbjudande är lokalt men du får även högre kvalitetsresultat för visningar i dessa regioner jämfört med andra annonsörer som angett hela Sverige.

Annonsgrupper
Dela alltid upp sökorden i annonsgrupper så att du kan matcha annonstexten mot dem. Blanda inte äpplen och päron och kalla det frukt. Gör en annonsgrupp för äpplen, en för päron och en tredje för frukt.

Var specifik
Ett ord som ”äpple” görs det många sökningar på men du kommer inte få en bra klickfrekvens (CTR) om du inte är specifik. Välj gröna äpplen, röda äpplen, goda äpplen, billiga äpplen, fina äpplen etc.

Använd matchningstyper
Det finns tre olika matchningstyper i AdWords; bred, fras och exakt. Det finns även negativa sökord som bör användas tillsammans med bred match.

  • grönt äpple (bred) måste innehålla dessa två ord men kan innehålla vilka andra ord som helst och i vilken ordning som helst. Skulle visas för sökfrasen - grönt shampoo med doft av äpple.
  • ”grönt äpple” (fras) Måste innehålla dessa ord i denna ordning men ha kan andra ord före eller efter.
  • [grönt äpple] (exakt) Måste enbart innehålla dessa ord i exakt denna ordning.

Använd sökordet i rubriken på annonsen
Om en sökterm är ”gröna äpplen”, skriv då gröna äpplen i rubriken. Om jag söker efter gröna äpplen och får upp en annons som har ”gröna äpplen” i rubriken och en annan som har ”billig frukt” så klickar jag garanterat på den första. Det här är ett välkänt trick för att öka antalet klick och därmed din CTR.

Använd sökordet i själva annonstexten
Så långt det är möjligt utan att det låter konstigt. Tex

Gröna äpplen
Köp goda gröna äpplen hosFruktbutiken till extrapris i maj.

Om användaren i detta fall nu sökt på enbart gröna äpplen kommer dessa ord att visas i fetstil precis som i exemplet.

VisningsURL
Domänen måste stämma men du måste inte ha med www tex och du måste inte ha en mapp som motsvarar det du skrivit in. Detta är även det enda ställe där Google tillåter att man använder skyddade varumärken.

Gröna äpplen
Köp goda gröna äpplen hos Fruktbutiken till extrapris i maj. www.fruktbutiken.xx/Grona_Applen

Hemsidan/landningssidan
Gör grundläggande SEO på sidan och se till att du använder sökorden på så många strategiska platser som möjligt och så nära början av varje mening som möjligt. Om du kan registrera en URL med dina sökord så är det värt mycket. Döp även filer och mappar efter söktermerna. Tex grona_applen.php. Det är sällan befogat att skicka användaren till en index-sida där det ofta finns alldeles för många alternativ. Istället bör du göra flera sidor som alla är anpassade efter sökfraserna eller skicka användaren direkt till produktsidan om du har en shop.

CPC-budet
Det räcker att bjuda så mycket att du bibehåller position 3-5. Det är inte alltid bäst att ligga högst upp men du måste absolut visas på första sidan.

Tålamod
Kontohistorik är en faktor som ingår i kvalitetsresultatet. Ju äldre ett konto är desto bättre alltså.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

1 kommentarer
2009-05-13 06:50
Väldigt bra och sammanfattande artikel om AdWords!
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.