Kompisen frågar om en fika efter jobbet, hemma svämmar tvättkorgen över, måste fixa present till kalaset i helgen och uppgifterna på jobbet läggs på hög. Att hitta balans mellan arbete och fritid är inte alltid enkelt. När dygnets timmar känns för få för att få ihop allt på att-göra-listan kan det leda till att du känner dig stressad och otillräcklig. I värsta fall blir stressen skadlig för dig.
Oroa dig inte, vi ger dig tre enkla knep att ta till för att få mer balans i vardagen.
1. Skapa veckoplaner
För att skapa en bra uppdelning mellan arbete och fritid krävs planering. Börja med att göra veckoplaner med dina mål, aktiviteter och fritid. Det hjälper dig att hålla dig fokuserad och motiverad. När du får en tydlig överblick över dina kommande veckor blir det lättare att strukturera tiden så dina borden och måsten fördelas mer jämt över tid.
2. Gör tid för familj och vänner
Brukar du vanligtvis planera in roliga saker endast på helgerna? Försök att planera in minst en aktivitet med din familj eller vänner även under veckan. Då får du något roligt att se fram emot och veckan blir lite mer lättsam. Använd istället helgerna till att återhämta dig och ladda batterierna.
3. Sätt gränser för arbetet
Många av oss är tillgängliga dygnet runt för att svara på viktiga samtal och mail. Men när det inte finns gränser mellan arbete och fritid får hjärnan aldrig tid att varva ner, vilket i längden kan leda till att du får svårt att koncentrera dig, minnas saker eller att du ofta blir sjuk. Se till att få så mycket som möjligt gjort under tiden du är på kontoret så du kan koppla av när du väl är hemma. Nyckeln är att jobba smart, inte hela tiden.