När du ska presentera ditt företag för potentiella kunder eller sälja in din idé till önskvärda finansiärer kan det vara bra att använda sig av beprövade metoder. Det spelar egentligen ingen roll om du är ny som företagare eller om du har varit igång några år, med största sannolikhet är din styrka något annat än att övertyga och informera.

Metoden du kan använda är Retorik - konsten att övertyga.

De tre vanligaste missarna som både vana och ovana talare gör är följande:
• Fokuserar på uppgiften istället för på målet.
• Rutinen och vanan får ersätta engagemanget.
• Powerpoint används som talarstöd istället för åhörarstöd.

Vi tar en titt på var och en:

Fokus på rätt sak!

Du har fått i uppdrag att på en Rotarylunch komma och presentera ditt företag och berätta lite kort om fördelarna med just din tjänst eller produkt. Och det är precis vad du gör... Du börjar med att tala om när företaget startades, kanske visar lite staplar och siffror, samt ett organisationsschema för att sedan övergå till produkterna och tjänsterna. FEL! FEL! FEL!

Börja istället med att fundera på vad är det du vill att åhörarna ska komma ihåg när du är klar. Om de glömmer allt annat - vad är då den centrala tanken du vill att de ska ha med sig när de lämnar lunchen? Du har tjugo minuter till ditt förfogande - på hur många sätt kan du nu berätta om din centrala tanke som du vill att lyssnarna ska komma ihåg?

Din centrala tanke kan kanske vara:
1. Vi har störst utbud i kommunen
2. Vi är lätta att ta kontakt med
3. Vi har snabb leverans
4. Vi är fantastiskt flexibla
5. Det här behöver alla

Inse att de tjugo minuter du har till ditt förfogande kommer att användas annorlunda om du fokuserar på målet istället för på uppgiften.Upplägget, innehållet och strukturen talar vi om i en annan artikel.

Engagemang smittar!

Det är lätt att, för att vara på den säkra sidan, plocka fram en gammal presentation och lita på rutinen - när du t.ex. får en förfrågan om att komma och berätta om ditt företag. Med rutin vet du vad du ska säga och du slipper känna dig osäker. Men lite fjärilar i magen bidrar ofta till mer känsla och gör dig mer övertygande.

Rutin är tråkigt och fyrkantigt. För att hitta gnistan måste du förbereda dig inför varje tillfälle. Plocka om ditt material, döp om det för det speciella tillfället, fundera på vilka det är som ska lyssna och försök hitta det som du tror ni har som gemensam nämnare.

Det ska synas på dig att du vill vara där, det ska kännas när du talar att du är närvarande och gärna lite nervös! Det betyder ju bara att du tar mötet och tillfället på allvar. Våga ta med hela dig och bjuda på din övertygelse och entusiasm.

Bilder ska förstärka budskapet!

Alldeles för ofta används PowerPoint som “manusskrivarprogram.” Bilderna ska produceras när du är klar med ditt manus och du har bestämt vilket målet med din presentation är. Hur ska du annars kunna använda bilderna som förstärkare?

Fundera på vid varje bild du gör - hur den hjälper lyssnaren att förstå eller komma ihåg det du säger bättre. Bestämmer du dig för att den inte bidrar - Ta bort den!

Jag är ganska säker på att du på din Rotarylunch plötsligt bara behöver en eller två bilder, om alls någon, istället för 7-12 stycken.

Använd dig själv som förmedlare - ta med ditt engagemang, bestäm dig för vad du vill få ut av presentationen och håll fokus. Då är du en bra bit på väg mot mer övertygande och framgångsrika presentationer.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
1 kommentarer
Ayar Baki
2013-05-20 14:31
Hej!
Jag skulle be er Om personalbudgets mall:

Tack

Med vänlig hälsning
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.