Som företagare har du ett mål: Att få in pengar genom att sälja dina tjänster eller produkter till andra människor. Därför kommer du spendera en stor del av din tid till att skaffa nya kunder samt hålla befintliga kunder trogna.

Att bemästra tekniken hur man gör detta mest effektivt och rationellt, kan vara skillnaden mellan framgång eller flopp i ditt företag.

"E" i e-marknadsföring står för "elektronisk", men idag framförallt "internetbaserad". Dagens uppkopplade samhälle är rena drömmen för en företagare. Tekniken gör det möjligt för dig att vara personlig med både prospekts och kunder. Du kan ge dem service, sälja och informera, helt automatiskt och utan att du lyfter ett finger. Detta till ingen eller väldigt låg kostnad.
Visst låter det fantastiskt?

Det som krävs är att du planerar och behåller din fokus genom att inför varje aktivitet ställa dig grundfrågan "Hur kommer detta ge mig fler kunder eller affärer?" och framförallt "Hur tar jag tillvara på de affärsmöjligheter som detta kommer ge mig?". Det är ju ingen idé att sätta upp en skylt vid vägen om den inte visar åt vilket håll du skall åka.

I denna artikel kommer vi ge dig en knuff i rätt riktning och kanske får du till och med en ny kund redan idag.

Fyra steg till en e-marknadsplan

1.    Börja med målet

Kommer du ihåg första meningen i denna artikel? Du är här för att sälja! Därför bör allt du gör i fortsättningen ha detta mål. Det första du gör är alltså att sätta upp målet. Detta är ofta ett formulär där kunden vill bli kontaktad eller lägga en beställning. Om du driver försäljning i en "offline" butik är ditt mål att kunden dyker upp i butiken och handlar. Allt du gör framöver handlar om att få dina besökare dit.

2.    Lista dina mötesplatser

Var finns dina kunder? Kommer de via din hemsida? Har du en FaceBook Fansida, Twitter eller en Blog? Kanske finns dina kunder sporadiskt i butiken, i telefon eller på e-post? Gör en lista på var du kan träffa dina kunder (även "offline").

3.    Be om lov

När du har en kund på gång, som handlar eller inte, gäller det att få deras tillstånd att få återkomma med information, erbjudanden och nyheter. Det ger dig möjlighet att bygga upp en relation och generera affärer och lojalitet på lång sikt. Online är det enkel att be om kundens e-postadress eller telefonnummer, men glöm inte att samla kontaktinformation även offline. Varje gång du talar med en ny kund på telefon, eller vid kassan, fråga om du får lov att skicka information eller speciella erbjudanden i fortsättningen. Ta helst informationen på plats, eller skicka med kunden ett visitkort - inte till din telefon, men till din hemsida, Facebook, Twitter eller Blog där du löpande kan återkomma. Kom ihåg att du måste ha kundens medgivande för att få skicka marknadsmaterial online eller mobilt.

4.    Agera

När du har dina mötesplatser och kontakter, så gäller det att löpande hålla dem varma med olika "anledningar". Du kan skicka nyhetsbrev, erbjudanden, intressant branchinfo. osv. Oavsett vad du informerar om, glöm inte att det måste finnas ett sätt för kunden att gå till nästa steg (till ditt mål). Det kan vara att bli kontaktad, lämna ett svar eller göra en beställning. Det är också viktigt att du kan mäta responsen på det du gör, så att du kan göra jämförelser och vet vad som fungerar bäst till nästa gång.

Rätt verktyg

Att vara aktiv online kan vara utmanande för många, därför är det viktigt att hitta ett verktyg som är enkla att använda, samtidigt som det är heltäckande för att skapa och underhålla kundrelationer i den onlinevärld som vi företagare lever i. Detta oavsett om du har en onlineshop, driver en smedja eller gör något annat.

Med dessa verktyg är det enkelt att skapa nyhetsbrev, kundtjänstfunktioner och automatiserade förlopp med e-post, SMS, formulär och webbsidor.
Vissa verktyg har färdiga mallar och inbyggd expertis i text och video som visar hur du gör. Är du lite kreativ kan du själv vara din egna lilla webbyrå, utan att det behöver ta för mycket av din tid!

Några verktyg har även ”automation” som hjälper dig att ta hand om dina kunder, leverera information, konvertera leads osv. och du kopplas personligen in först när kunden är redo för en personlig kontakt. Med olika mätpunkter på rätt ställen får du, via e-post eller SMS, reda på när dina kunder gör saker som du vill agera på. Det kan vara ett enkelt länk-klick, ett speciellt svar i ett formulär eller ett besök på en speciell sida som är intressant för dig att känna till.

Vad du kan göra idag

När du har skaffat dig ett verktyg för kundkommunikation så kan du direkt skapa ditt första kontakt-formulär och publicera det på din hemsida, blog eller där du finns online. Redan då kan dina besökare registrera sig för kontakt och fortsatt information och du kan se resultatet oftast i realtid. När det är på plats kan du sen enkelt fortsätta att skapa den fortsatta kommunikation som du vill bearbeta dina kunder med. Det kan vara nyhetsbrev, inbjudningar, erbjudanden, undersökningar med mera. Visa verktyg har detaljerade beskrivningar på scenarios och guider i olika hjälpsektioner. Du kan oftast importera befintliga kontakter, om du redan har deras e-postadresser sen tidigare i andra system, som CRM, säljstödsprogram. Viktigt är att du utvärderar flera olika verktyg, så du får de funktioner som just du har behov för.

Lär dig automatisera e-marknadsföring

Vissa verktyg kan ta hand om de enkla men återkommande sysslorna i din onlineverksamhet som leverans av beställd information, påminnelser av inbjudningar, schemaläggning av utskick efter aktiviteter etc. Det är här dessa verktyg verkligen kommer till sin rätt; att ta hand om dina affärsmöjligheter och leverera dem till dig när det är rätt läge. Automatisering är också ett sätt att kommunicera med dina kunder när de förväntar sig det. Mottagligheten och acceptansen hos dina besökare är många gånger högre när du kommunicerar i samband med en händelse som ett köp eller annan kontakt, än när du skickar sporadiska erbjudanden (massmail).

Fler användningsområden

Som avslutning ger vi dig här ett par tips på aktiviteter du med fördel kan använda för att generera affärer, eller att helt enkelt bli en bättre och mer konkurrenskraftig aktör i din bransch. Kunskap är makt!

  • Referral-system - Ge dina nöjda kunder möjligheten att tipsa sina vänner och knyt ett erbjudande till förmedlingen. Ingen kan övertyga andra människor bättre än deras egna vänner. Men du kan göra det enkelt för dem.
  • Nöjd-kund-index - efter varje köp, skicka en undersökning som ber kunden utvärdera produkten, din service och intrycket av dig som leverantör. Denna information är guld värd både i ditt förbättringsarbete och i din marknadsföring.
  • Events - inget är smidigare än att administrera events, skicka inbjudningar, ta in registreringar och deltagarinformation, skicka påminnelser och utvärdera eventet efteråt.
  • Kunskapsbyggande - börja med en e-postadress eller mobilnummer och låt verktygen samla in resten som namn, adresser, intressen och preferenser om dina kunder.
  • Mobil marknadsföring - kommunicera via SMS och mobila webbsidor. Ett kraftfullt sätt att nå kunderna där de är, just nu.

Vårt bästa tips för att komma igång är dock att fokusera på det väsentliga, ditt mål och börja med en aktivitet som främjar det. När den sen rullar, kan du ta nästa steg.

Det är endast din egen kreativitet som sätter gränserna, verktygen finns.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
2 kommentarer
Greve
2011-02-16 09:19
Hej Thomas,
jag rekommenderar att från början koppla ihop kundregistret med e-marknadsföringen, vilket man kan göra med ett CRM-system.

Exemplen på gratis system inkluderar ZOHO och Open CRM. Ett annat system är webCRM.

webCRM är ett webbaserat CRM system som inkluderar möjlighet att enkelt skapa personliga nyhetsbrev via e-post och sms via egna mallar samt andra CRM-funktioner.

Våra kunder uppskattar att systemet är mycket enkelt att använda och komma igång med.

Välkommen att prova systemet gratis under 14 dagar.

http://www.webcrm.com/se
Se mer...
Sven Larsson
2010-06-05 14:52
Hej Thomas!
Bra konkreta steg att ta tag i. Risken finns däremot alltid att man tittar lite för snävt. En rekommendation är att läsa Webbstrategiboken (står mer om den på www.webbstrategiboken.se) för att få helhetsperspektivet. Jag tycker att det är en toppenbok som inte krånglar till det i detalj + att man inte behöver vara programmerare för att förstå hur man ska tänka.

Hälsningar Sven
Se mer...
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.