Försäljning handlar i grund och botten om att etablera och underhålla mellanmänskliga relationer. Mekanismerna som styr relationsbyggandet är i mångt och mycket desamma i såväl affärslivet som i privatlivet. Välviljan gentemot kunden och ambitionen att hjälpa till genom att lyssna in kundens behov och därefter presentera en lösning som kan underlätta deras vardag är ett gemensamt drag för alla framgångsrika säljare.

Många är säljare utan att tänka på det

Andra viktiga tillgångar som säljare är ett genuint engagemang mot såväl kunden som den produkt eller lösning du representerar.

- En vanlig missuppfattning är att framgångsrik försäljning handlar om manipulation. Jag menar snarare att det handlar om att ständigt vara lyhörd för kundens behov och att vara beredd att gå den extra biten som krävs för att hitta en lösning på dennes problem, säger Rasmus Biasi, som jobbar som säljchef på säljbolaget Vesucon samt föreläser på temat ”Finn din inre säljare”.

Många som inte betraktar sig själva som säljare är i själva verket framgångsrika försäljare, utan att själva veta om det. De arbetar dagligen med att förvalta kundkontakter, vilket är en avgörande del av försäljningsarbetet i ett företag. De kanske ägnar sig åt merförsäljning och problemlösning utan att vara medvetna om det. Det är ett exempel på hur man kan avdramatisera och till viss del omdefiniera begreppet säljare.

Använd din personlighet som ett verktyg i säljprocessen

Rasmus Biasi får ofta frågan ”Vad behöver vi säga eller göra för att bli framgångsrika säljare?”. Han anser att frågan till viss del är felformulerad eftersom en säljares viktigaste redskap är den egna personligheten. Som säljare är det din uppgift att etablera och förvalta relationer samt att vara lyhörd för kunder och presumtiva kunders behov snarare än att övertala människor att köpa något de egentligen inte behöver.

- Våga vara dig själv fullt ut, begränsa inte dig själv utan använd hela ditt register, våga visa upp hela din personlighet. En grundförutsättning för att kunder ska vilja köpa dina produkter eller tjänster är att de gillar dig som individ, de ”köper” först av dig som person och överväger därefter också att köpa den produkt eller tjänst du erbjuder. Just därför är det så viktigt att våga vara sann mot dig själv, genuin med dina värderingar och att våga lyfta fram din personlighet, säger Rasmus Biasi.

Alla personlighetstyper kan bli framgångsrika säljare

När ämnet framgångsrik försäljning står på agendan talar man ofta om ”klassiska säljartyper”; utåtriktade och extremt sociala individer som lever för att ständigt ta kontakt med nya människor. Men bilden av en säljare är betydligt mer nyanserad än så, även i försäljningsvärlden behövs olika personlighetstyper, såväl extroverta som mer introverta. Extroverta personer fokuserar ofta på nykundsbearbetning, medan säljare med en mer introvert läggning i allmänhet har sitt fokus inställt på att bearbeta och vårda befintliga och långsiktiga kundkontakter.

Den som tvekar inför att plocka fram sin inre säljare kan öka motivationen genom att betrakta processen som en personlig utvecklingsresa där du får en möjlighet att utmana dig själv i alltifrån att bli mer lyhörd för andra människors signaler och budskap till att anpassa och formulera ditt erbjudande på ett sätt som matchar just den personlighetstyp du har framför dig för tillfället.

Försäljningsfärdigheter kan ge karriären ett uppsving

Erfarenhet av och modet att våga sälja är en värdefull tillgång i karriären, oavsett vad du arbetar med. Försäljningskunskaper är eftertraktade på de allra flesta företag och genom att behärska grundläggande försäljningsmekanismer förbättrar du dina förutsättningar på förhandlingar och när du bygger relationer med andra människor, såväl professionellt som privat.

- En avgörande framgångsfaktor inom försäljning är förmågan att inte ge upp och att inte ta bakslag och kunder som ratar ditt erbjudande personligt. Deras ”nej tack” handlar ofta om att ni befinner er i olika faser eller att deras behov inte kan matchas av ditt erbjudande, det har inget med dig som person att göra, säger Rasmus Biasi.

Foto Philip Laurell

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
1 kommentarer
2012-09-23 18:54
Det där med att introverta säljare genrellt kanske är mer inne på kundlojalitet och uppföljning känns igen 🙂
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.