"Många tror att AI-teknologi enbart är aktuellt för stora företag med miljardbudget."

Jag har följt debatten i ämnet och haft ett flertal diskussioner med företagare i mitt nätverk. De flesta uppfattar AI som någonting komplicerat och att vi befinner oss i ett alldeles för tidigt i utvecklingen för att vi ska kunna applicera AI i våra verksamheter.

Jag har däremot kartlagt hur en trend bland småföretag, både i Europa och utanför, minskar sina kostnader tack vare AI-teknologi - Och då syftar jag inte på användandet av människoliknande robotar.

"Att dra nytta av AI och att ligga i framkant i den nya eran är inte så komplicerat som många tror."

Nedan listar jag fem exempel som både små och stora företag kan tillämpa för att hänga med i den nya tidens teknologi:

1. Bygg en AI-bot – automatisera kundtjänsten och bli konkurrenskraftiga

Ett första kliv in i AI-världen som företagare kan vara att bygga en virtuell kundtjänstassistent, en så kallad chatbot, till er webbplats. En modifierad bot kan öka kundnöjdheten genom att erbjuda en automatiserad kundsupport dygnet runt. Allt för att hantera förfrågningar och svara på alla möjliga frågor i realtid. Detta är en stor fördel för otåliga kunder som vill ha snabba svar. En informativ och besvarande kundsupport gör era kunder tacksamma samtidigt som det frigör tid för du ska kunna fokusera på andra viktiga utmaningar. Att tillämpa en chatbot är okomplicerat. Ni kan bygga en själva eller låta en expert göra det åt er. 

2. Datainsamling och analysering – bli konkurrenskraftig genom att hålla koll på marknaden

Att på egen hand studera och följa marknaden är både resurs- och tidskrävande. Flera AI-baserade datorprogram erbjuder i dag möjligheten att bevaka dina konkurrenters utvecklingsgång och samtidigt ge dig inblick i aktuella bolagsprocesser och relevanta nyheter. En av dessa är AI-programmet Crayon. Det är ett analysverktyg som samlar in dina konkurrenters aktiviteter, exempelvis deras uppdateringar av hemsida, sociala medier och webbapplikationer. Denna funktion ger er möjligheten att bättre förstå er på pågående förändringsprocesser och konkurrenternas affärsstrategier.

AI-baserade datorprogram

3. Behovsstyrd AI-programvara (SaaS) – en billig och lönsam systematisering

Många AI-utvecklare erbjuder idag olika effektiva mjukvarutjänster med prisvärda alternativ för småföretag. Ett exempel är Workfusion.com som hjälper företag att applicera AI-verktyg i sitt arbetsflöde genom deras datakod. Programmet kallas för RPA Express. Dess syfte är att automatisera företagskalibrering och optimera algoritmer i reklamkampanjer utan att ni behöver koda - Helt kostnadsfritt. Det börjar dyka upp många liknande effektiviseringsprogram och de flesta är billiga eller helt gratis. 

4. Smart kundtjänst – effektivisera din kundsupport på telefon

Kunder som upplever ett professionellt bemötande och får hjälp med lösningar som de kanske inte ens visste fanns blir oftast villiga att återkomma till företaget. AI-lösningar för effektivisering av kundsupport på telefon har funnits på marknaden ett tag. En av lösningarna är AI-programmet ‘Digital Genius som kan föreslå eller automatisera svar. Denna typ av funktion har blivit väldigt vanlig och passar för både stora och små företag. 

5. CRM-System – stärk kundrelationer genom sammanställning av kundinformation

CRM är en förkortning för Customer Relationship Management och är en grundläggande strategi för att få nöjda och lojala kunder som stannar länge. Och återkommande kunder genererar ökad försäljning. CRM-system med integrerad AI-teknologi används för att katalogisera kundens information med insamlad information från exempelvis e-post, telefon och sociala medier. Systemet kan även användas för att automatisera marknadsföring så att rätt kampanj riktas till relevanta kunder. 

Ett exempel är CRM-systemet Einstein AI som automatiskt analyserar kundens vanor, känslor och köpvilja. I dag erbjuds en mängd olika liknande CRM-verktyg, så se till att vara noga med vad som passar just ditt företag. 

Sammanfattning

  • Med fler alternativ än någonsin kan nu småföretagare bygga AI-strategier för att effektivisera sitt arbete. Det utan att behöva anställa dataexperter eller marknadsspecialister.
  • AI-verktyg ger nöjdare kunder samtidigt som det möjliggör för småföretagare att möta de ökande utmaningarna inom den snabbt växande datavärlden.
  • Oavsett om du som småföretagare väljer att applicera AI i din verksamhet redan nu eller senare är det viktigt att veta vilka alternativ som finns.
  • Smarta val du gör nu kommer du att ha som fördel senare. Något som är en bra start inför en ny industriell revolution.

Läs vidare: Heta AI-verktyg som lyfter ditt företag


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
2 kommentarer
2019-05-21 10:15
Mycket intressant läsning!
2019-05-16 03:31
Mycket intressant! Jag hörde Jan Gulliksen, professor i Människa-datorinteraktion och vicerektor för Digitalisering på KTH, Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm, föreläsa uppe i Luleå. Han pratade om att digitalisering inte innebär att låta en dator göra ens arbetsuppgifter, utan är tänkt att skapa nya sätt att utföra arbetet. Han pratade exempelvis om e-undervisning, något som jag själv haft stor nytta av. Ja, tekniken kommer att föra med sig utmaningar, men den kommer också att föra med sig möjligheter. Vi behöver "bara" sätta oss in i det och tillåta oss att se världen med nya ögon. Låter som du är inne på samma spår?

Är någon intresserad av föreläsningen? Morgonrock spelade in den, så den finns online. Funkar inte länken? googla digitalisering morgonrock

https://www.norrbotten.se/sv/Utveckling-och-tillvaxt/Regional-utveckling-och-framtid/For-dig-som-samverkar-inom-regional-utveckling/Nyhetsbrev-och-Morgonrock/Nyhetsarkiv-Morgonrock-pa-webben-2018/Rubrik/
Se mer...
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.