Det klassiska bilmärket Jaguar har fått en ny logga och image. Den nya logotypen, där ordet "JaGUar" skrivs med en blandning av gemener och versaler i "visuell harmoni", är tänkt att markera starten på en ny era. 

Jaguars nya logga. Bildkälla: Jaguar

Men vad säger marknaden?

Vi kan väl börja med att titta på deras 30-sekunders reklamfilm som lanserade förändringen. Den visade inga bilar, utan fokuserade på livfulla färger, catwalk-modeller och slogans som "live vivid", "delete ordinary" och "copy nothing".

En elektrifierad ny framtid

Enligt företagets talespersoner markerar detta varumärkesskifte deras steg mot en helt elektrisk framtid. Från och med 2026 kommer Jaguar att lansera tre nya elbilar och har redan avslutat produktionen av sina tidigare modeller, inklusive XE, XF och F-Type. Endast F-Pace-modellen kommer att fortsätta till 2025 innan även den fasas ut, skriver The Sun.

Många menar att detta är början på slutet för det ikoniska bilmärket. “Go woke, go broke”.

Här är några kommentarer i sociala medier:

“Jaguar har helt tappat bort sig själva. Detta kommer inte att locka nya kunder."

"Det här är tragiskt för ett så ikoniskt varumärke. Detta är inte längre samma Jaguar som vi kände."

Även Tesla-chefen Elon Musk lämnade en kommentar: "Säljer ni bilar?"

Jaguar svarade med humor och bjöd in Musk till ett möte i Miami.

Företagsledare på Jaguar Land Rover (JLR) försvarar samtidigt förändringen. Gerry McGovern, kreativ chef, beskrev omprofileringen som "modig, konstnärlig och unik". VD Rawdon Glover betonade att detta är ett nödvändigt steg för att omdefiniera vad varumärket står för. Jaguars första elbil efter omprofileringen blir en fyrdörrars elektrisk GT, som planeras att tillverkas i Solihull, England.

Medan kritiken fortsätter verkar Jaguar övertygade om sin nya väg. Vi får väl se.

Se även: "ESG är Djävulen Inkarnerad" - Reklamkampanjen som Gillette tappade miljarder på

Missa inte: DEI-spel och filmer floppar igen, och igen - en läxa att lära


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.