Små och medelstora företag skiljer sig från större företag genom att det finns fler låneansökningar, med mindre belopp.
Det finns stor potential för att använda AI för att underlätta hanteringen av låneansökningar för mindre företag. Det handlar exempelvis om att använda generativ AI för att underlätta och automatisera dialogen med blivande lånekunder. Ett annat exempel är att använda AI för att skapa virtuella assistenter som hjälper personalen med riskbedömningar.
En utmaning är att hitta rätt balans mellan digitala och mänskliga kundkontakter. Kunder accepterar troligtvis att kommunicera med chattbotar för att lämna information, men vill i många fall också prata med kundtjänstpersonal.
Användning av generativ AI för rutinmässig datainsamling blir allt vanligare. Men kanske ligger den största potentialen för effektivisering i att ge stöd till medarbetare som analyserar potentiella lånekunder.
Ett exempel är att ge stöd åt personal för att analysera och kommentera finansiella dokument. Det kan effektivt göras med hjälp av intelligenta assistenter som finns tillgängliga under riskanalyser. De kan hjälpa till att förenkla arbetsuppgifter, minska tiden för att bedöma låneansökningar och ge en mer omfattande bild av sökandes riskprofiler. Hjälp från intelligenta assistenter kan innebära både minskade risker och fler godkända lönsamma kunder.
Sammanfattningsvis kan AI underlätta hanteringen av låneansökningar för små och mellanstora företag på flera olika sätt:
Insamling och sammanställning av data. Automatisering hjälper mycket när det gäller att ta in och sammanföra flera olika datakällor, både offentliga och privata, strukturerade och ostrukturerade, som innehåller data i olika format (bokslut, kontotransaktioner, löpande text, och så vidare).
Riskbedömning och prissättning. Via chattbaserade användargränssnitt som är tillgängliga i analysverktyg och analysmodeller blir arbetet enklare för personal som inte är utvecklare. Det ger bättre modeller för förutsägelser.
Textanalyser. Medarbetare kan använda verktyg för bearbetning av naturligt språk (NLP) för att sammanfatta och extrahera kvantitativ information från finansiella rapporter, kontrollpaneler och andra dokument. Det förenklar arbetet med kreditriskbedömningar.
Transparens. Intelligenta assistenter kan också kontinuerligt ta in information som är användbar för bedrägerihantering och efterlevnad. Den informationen kan användas för att upptäcka mönster av bedrägliga aktiviteter i realtid. Via chattgränssnitt är det möjligt att få situationsanpassad realtidsåtkomst till sammanfattningar och analyser, vilket ger ökad insikt i information som kan vara komplicerad för människor att analysera.
Med rätt AI-lösningar, på rätt ställen, kan hanteringen av låneansökningar för små och medelstora företag automatiseras i stor utsträckning. Glöm bara inte att lägga till rätt nivå av mänsklig kontakt med kunder.
/ Zeynep Salman, rådgivare inom riskhantering vid SAS Institute.