10 minuter från Linköpings station ligger universitets kårhus. Hit lockades några av spelbranschens största namn - bland andra superentreprenören Tommy Palm, Naughty Dog-representanten Em Schatz och självaste Jeb från Mojang. På LiU Game Conference fick vi möta framtiden inom spel, forskning och innovation, och bakom kulisserna står en av Linköpings och Sveriges mest framstående entreprenörer - Tomas Ahlström. - Det är på evenemang som det här som framtidens stora spelföretag bildas, säger Em Schatz, professionell speldesigner och representant för amerikanska spelföretaget Naughty Dog.
Jag var där för att ge dig en glimt av framtiden. Tillsammans med fotograf Emil Lundin kom jag till kårhuset i Linköping lite för tidigt. Jag hade sett fram emot det här ett par veckor, och vi var lyriska. Klockan tolv startade konferensen med fängslande föreläsningar om hur man kan använda spel som ett verktyg för kognitiv beteendeterapi. Jag satte mig på en stol vid bordet närmast projektorduken och spetsade öronen inför en energisk presentation som präglades av nytänkande.
Genom att undersöka spelarens val kan man ta fram plattformar för att skapa program som hjälper unga individer till ett drägligare liv. Med spel som verktyg kan man uppnå den bekräftelse hos barn och ungdomar som annars hade eftersträvats genom kriminalitet och droger. Under kontrollerade terapiprogram är det en möjlighet redan idag, så frågan är bara hur man rent praktiskt bygger ett spel anpassat för vården ur ett beteendetreapeutiskt perspektiv. Kunskapen finns redan där, vi behöver bara anpassa den till sammanhanget.
Ett växande evenemang
Jag och Emil blev visade in i logen där dagens talare hade sitt krypin. I dörren fick jag en pratstund med Åsa Wallin, en av Tomas Ahlströms närmaste kollegor.
Hur stort är evenemanget egentligen?
- Vi har slutsålt. Det är över 500 studenter, forskare och branschproffs här idag, och vi har talare influgna från USA. Ett 20-tal utställare visar upp sina innovationer.
Hur länge har LiU Game Conference funnits?
- Det här är sjätte året, och första gången i Linköping. Tidigare har vi kört i Norrköping.
Då har det gått snabbt?
- Ja, det började som spelutvecklingskurs. LiU Game Awards skapades för att peppa utvecklare att fortsätta, och idag har vi tagit det steget längre och börjat lyfta fram sociala aspekter.
Hur ser framtiden ut för LiU Game Conference?
- LiU Innovation ser fantastiska möjligheter med eventet för att visa upp vad studenter kan göra.
Fokus på Virtual Reality (VR)
Bland talarna på LiU Game Conference finns giganter i spelbranschen. Innan den första talaren går upp på podiet kliver Per Strömbäck upp, talesman för Svenska Spelbranschen. Han vet hur man får igång publiken, och med sin charmiga humor höjer han stämningen i rummet till skyarna innan den framstående spelentreprenören Tommy Palm äntrar scenen.
Tommy Palm hoppade av King, spelföretaget bakom dunderhiten Candy Crush Saga, för att starta sitt eget varumärke - Resolution Games. Han är känd för att alltid ligga ett steg före i branschen, och den här dagen är han på plats i Linköping för att tala om fenomenet Virtual Reality som spås gör dundersuccé på marknaden. Virtual Reality har varit i rampljuset tidigare, men tekniken har inte varit mogen förrän nu. Tommy Palm själv är inne på sin femte startup i spelbranschen och tillhör toppen av samtidens mest innovativa entreprenörer.
Så vad är VR då? Det är en simulerad verklighet som stimulerar alla fem sinnena samtidigt. Sedan 90-talet har tekniken bakom virtuell verklighet utvecklats i snabb takt, och idag finns VR-lösningar till mobila plattformar. Dagen till ära släppte Resolution Games spelet Wonderglade till Googles VR-plattform Daydream.
- Jag kommer hålla koll under dagen för att se hur releasen går, säger Tommy Palm.
Hur mycket kommer VR handla om spel egentligen?
Nästa branschproffs på startfältet är Faviana Vangelius, medgrundare bakom SVRVIVE, ett av Sverige främsta VR-baserade spelföretag. Favianas ämne för dagen var hur man bygger upp ett företag i den virtuella teknikens outforskade värld. Hon och SVRVIVE är säkra på att Virtual Reality är här för att stanna den här gången och att nyckeln är dagens mobila möjligheter.
Casino marknaden växer också med nya mjukvaruföretag från Sverige. Det uppmärksammades mycket på konferensen eftersom det kan göras bra vinster genom att producera kvalitetssajter för sådana typer av spel. Svenskar erbjuder kanske den bästa upplevelsen av onlinespel och är kända för detta över hela världen. Det är ännu inte reglerat att spela casino online i vårt land och många företag jobbar nu med detta från våra större städer.
LEGO - kreativt lärande ur ett nygammalt perspektiv
Vid dagens början fick jag möjligheten att prata med Jordan Itkowitz, en gammal kollega till Tomas Ahlström och numera representant för en avdelning i Danmark som jobbar med brittiska TG Games i utvecklingen av LEGO-spelen.
- LEGO symboliserar vårt mest fundamentala lösningstänk oavsett vilken plattform man jobbar i, säger Jordan.
I samarbetet med TG Games jobbar Jordans LEGO-team för att spelen ska bli så bra som möjligt och att det grundläggande konceptet aldrig går förlorat. LEGO handlar om att att kunna tänka ett steg längre - bejaka möjligheter, vägval samt organisera och uppmuntra till kreativt lärande.
- Hur kan vi implementera det fundamentala konceptet i våra spel? Många växte upp med LEGO, och med spelen har vi fått en möjlighet att presentera LEGO:s styrkor ur ett nytt perspektiv.
Påminner om Indiecade i Los Angeles
Naught Dog är det amerikanska spelföretaget bakom hitspel som Crash Bandicoot, Jack & Dexter, Uncharted och The Last Of Us. Em Schatz har varit professionell speldesigner sedan 2002, och hon flögs till Sverige som representant för ett av världens största spelföretag exklusivt för LiU Game Conference.
Hur kommer det sig att du är här idag?
- Jag blev inbjuden av Tomas Ahlström. Han kontaktade mig för ungefär ett halvår sedan. Jag hade aldrig hört talas om Sverige eller Linköping tidigare, så jag tyckte att det verkade spännande. Sedan älskar jag att prata med studenter. Det är fantastiskt att kunna föra information vidare, och studenter är så kunskapstörstiga.
Hur länge har du varit en del av Naughty Dog?
- Sedan början av 2010.
Vilka spel har du varit med och designat?
- För Naughty Dog är det tre. Uncharted 3, Uncharted 4 och The Last Of Us.
Hur blev du en del av Naughty Dog?
- Jag jobbade på ett annat företag i nästan sju år och kände att det var dags att ta sig vidare. Jag avslutade det sista spelet och började skicka mitt CV till mina drömföretag. Jag var i Edmonton hos Bioware för att jag älskar Mass Effect-spelen. Fick lite respons, men det var Naughty Dog som slutligen visade intresse. De flög mig dit för intervjun. Det var fantastiskt - jag har alltid tyckt om Crash Bandicoot och Jack & Dexter. Sedan älskade jag Uncharted 1 och 2, så det var en ära att få vara med och jobba på uppföljarna.
Hur länge har du hållit på med speldesign?
- Jag har alltid gjort spel. Det har alltid varit en stor del av mitt liv. Jag gjorde ett fightingspel med en miniräknare en gång. Det var hemskt(skratt). Jag var säker på vad jag ville göra, och lika säker på spelbranschens framtid.
Ser du potential i LiU Game Conference?
- Absolut! Det påminner lite om ett evenemang i Los Angeles, Indiecade, som var för bara några veckor sedan. En samling spelutvecklare som byter idéer med varandra. Det är ofta på event som det här som framtidens stora spelföretag bildas. Från mitt perspektiv verkar det vara ett mycket speciellt evenemang, och jag är stolt över att vara en del av det.
"Tur är någonting som drabbar den skicklige"
Jeb, eller Jens Bergensten som han heter, nominerades av New York Times till årets mest inflytelserika person 2013 och av Fast Company Magazine till årets mest kreativa affärsman 2015. Han arbetade sida vid sida med Markus Persson, skaparen av Minecraft, i ett drygt år innan han fick ta över Mojang. Jag fick en intervju med Jeb innan det var dags för honom att gå upp på scenen tillsammans med konferencier Per Strömbäck.
Hur kommer det sig att du är här idag?
- Tomas Ahlström kontaktade mig och frågade.
Du ska prata om varför Minecraft är världens bästa spel?
- Jag har inte valt titeln själv(skratt), men jag ska göra mitt bästa. Det blir ett samtal med Per Strömbäck, talesman för svenska dataspelsbranschen.
Vad är din förhoppning med dagen?
- Jag hoppas kunna inspirera till att sätta igång med egna spel. Dataspelsbranschen är lite av en hit idag och full av eldsjälar, så man behöver lite tur.
Du blev nominerad till årets mest kreativa affärsman och årets mest inflytelserika person. Hur kommer det sig?
- Minecraft är ett fenomen. Många av de som nominerar har barn som spelar, lever och pratar Minecraft. Förr eller senare ställer sig folk frågan vem som ligger bakom spelet, och när man söker på Minecraft kommer man till mig. Jag fick utmärkelserna tillsammans med Markus Persson som skapade Minecraft, och jag får agera symbol för det här gigantiska fenomenet.
Hur hamnade du på Mojang?
- Jag ville göra egna spel, så jag grundade mitt eget spelbolag. Vi kämpade några år med att försöka göra kommersiella produkter. Det gick sådär, men under den tiden lärde jag känna många spelutvecklare. Jag träffade bland annat Markus Persson och lärde samtidigt känna Daniel Kaplan som grundade Ludiosity. Daniel blev anställd av Markus som affärsutvecklare, och han i sin tur frågade mig om jag kände någon som kunde hjälpa till. Då rekommenderade jag mig själv(skratt). Jag blev anställd för att jobba med nya spel, men när jag kom till Stockholm fanns bara Minecraft. Jag frågade Markus om jag inte kunde hjälpa till med det. Så under det första året jobbade vi tillsammans med Minecraft med lite nya grejer, och då blev det naturligt att lämna över till mig.
Du hade en hel del tur alltså?
- Jag brukar säga att tur är någonting som drabbar den skicklige.
Samtliga foton av Emil Lundin