Spekulationerna går vilda om hur länge denna lågkonjunktur kommer att vara. Vad innebär den för ditt företag? Du har faktiskt valet att bli mer eller mindre påverkad. Du kan naturligtvis inte påverka själva lågkonjunkturen men du kan påverka ditt agerande.

Se detta tillfälle som en möjlighet att verkligen fokusera på affärskontakter och kundvård. När det är högkonjunktur glömmer vi ofta vikten av att se till att våra kunder känner sig speciella och viktiga. Dina nuvarande kunder kan vara en stor källa till nya kunder om du tar väl hand om dem. Då menar jag inte att endast fråga dem om de är nöjda. Det handlar om att bygga relationer med dem och att få dem att prata om dig och ditt företag till så många som möjligt.

Prata med dem. Ställ frågor som visar att du verkligen bryr dig om vad de tycker. Varför är de kunder hos dig? Vad kan du eller ditt företag göra bättre? Fråga om deras personliga intresse, familj, semestrar, skicka födelsedagskort etc.

Missa inte: 7 strategier för att öka försäljningen i lågkonjunktur

Tänk på vad som hade fått dig själv att känna dig viktig och speciell som kund. Vad hade någon som du handlar hos behövt göra för att du skulle prata om dem för folk som du känner?

Ställ några frågor till dig själv:

Hur vill du att dina kunder ska uppfatta dig och ditt företag?
Hur ska de känna om dina tjänster eller produkter?
Hur ska de känna varje gång de pratar/träffar dig?
Vad vill du att de ska säga till andra om dig eller ditt företag?
Hur många nya kunder vill du att de ska dra in till dig?

När du själv har svarat på dessa frågor är det lätt att skapa en klar bild hur du egentligen vill att det ska vara, eller hur?

Då är nästa fråga; vad krävs av dig och ditt företag för att dina kunder ska känna eller göra så?

Skapa en handlingsplan på vad du ska fokusera på för att uppnå detta och följ den.

Dina affärskontakter är också ett verktyg att använda för att få fler kunder. Hemligheten bakom effektivt nätverkande är att lyssna och hjälpa dina affärskontakter. Ju mer du hjälper dem desto mer får du tillbaka. Men hjälp dem att hjälpa dig. I stället för att endast berätta vad du gör och hur du hjälper dina kunder måste du även berätta för dina kontakter vilka sorters kunder du söker.

Genom att berätta vilka du vill ha som kunder och hur du kan hjälpa dem ökar du chansen att få referenser. Och naturligtvis vill vi ha så många referenser som möjligt av våra affärskontakter.

Så ta hand om dina kunder och engagera dig i olika affärsnätverk så kommer du och ditt företag att bli mycket mindre påverkad av denna och framtida lågkonjunkturer.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
1 kommentarer
2008-11-13 14:27
Jag håller absolut med resonemanget bakom artikeln. Man måste ha en positiv förutsättning på väg in på en lågkonjunktur.

Dock vill jag föreslå att det är helt möjligt att medans du och jag vägrar acceptera en lågkonjunktur det kan finnas dem bland våra kunder och prospekt som har tagit det till sig. Då gäller det att acceptera att lågkonjunkturen finns för vissa och hjälpa dem blir stjärnor och klara av lågkonjunkturen bättre än de hade gjort utan oss.

Hur kan man hitta de saker som ditt företag kan erbjuda för att hjälpa andra klara sig genom lågkonjunkturen? Kan man påvisa att genom att köpa X av oss ni kommer att spara pengar/tjäna mer pengar/öka marginalerna/bli mer effektiva?

Finns det sätt som man kan hjälpa kunder få mer ut av det som de redan har köpt? Det kanske är så att jag inte kan få lika mycket betalt genom att föreslå hur en kund kan använda min produkt (eller tom en konkurrentens produkt) på ett bättre sätt än att sälja en till lösning. Men den goodwill som det genererar innebära att det finns mer chans att de fortsätter bli min kund (eller gå över till att bli min kund) och beställa mer i framtiden.

Och tänk hur många referenser an kan få om man kan få kunderna att berätta för andra hur mycket ni har hjälpt dem klara av det finansiella ovädret!
Se mer...
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.